Hjælp til madplan og ideer til mos?

23. oktober 2008

Alder:
6 mdr.

Hjælp til madplan og ideer til mos?

Hej Helen.

Jeg kan ikke finde ud af hvor meget og hvor mange gange jeg skal give skemad???

Jeg er også meget fantasiforladt hvad angår grøntsagsmos...

Hvornår stopper amning til natten?

Vores rytme/dag ser ca sådan her ud:

ml 5/6.30: Ammes

ca 8.30 Ammes evt igen kort (det svinger meget) og puttes til lur (alt fra 20 min til 1 time-oftest 30-30 min)

ca 9.30/10.30 Grød og frugtmos + vand af kop...spiser næsten altid godt 1 - 2dl vil jeg tro (altså når det er lavet)

ca 12: Tilbydes amning og drikker lidt eller meget/svinger og puttes. Sover ml 40min-1½time (sjældent mere)

ca 14-15: Ammes: Suger godt til.

ca 15-16.30: Puttes og sover alt fra 15min - 50min

Tilbydes evt bryst inden kl 18 hvor han spiser grøntsagsmos af gulerod og kartoffel + frugtmos + vand af kop

Bades ca 19 hver aften og tilbydes bryst inden putning 19.30 - 20

Ammes i søvne når jeg går i seng...alt ml 22.30-24

Har på det sidste vågnet flere gange selv og skreget af sult inden jeg er gået i seng og falder til ro ved amning og sover igen lige efter...

Vågner ofte ...

Annonce

... et par gange og skal have sut og jeg vågner mange gange for han sparker dynen af eller ligger lidt uroligt. Jeg prøver virkelig på ikke at amme om natten men først om morgenen når vi står op og det går jo ret ok.....

Er det en fin plan? Skal han have skemad flere gange end 2 og hvad?

Han får også laktulose 2 gange dagligt nu (2x3ml) pga ellers meget hård mave.

Jeg laver al maden selv af økologiske varer - det skal være økologisk så længe det er muligt!! Mit valg!

Grød får han nu hirse eller majs men skal prøve havregrød nu.

Frugtmos: æble/pære, abrikos/æble, sveske/pære, sveske/æble og blomme/æble (fra i morgen).

Grøntsagsmos: Kun kartoffel/gulerod .... skal jeg fortsætte med det som base og så udvide med blomkål/broccoli og hvad mere...jeg laver en del af gangen og fryser ned da min mand og jeg sammenlagt må betragtes som kræsne og ikke spiser SÅ varieret:-)

Må den kære dreng få til han selv siger stop eller skal jeg stadig styre det?

Det blev igen lidt rodet, men du har tidligere svaret på det hele trods alt;-)

På forhånd tak for hjælpen.
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina